jueves, 31 de marzo de 2016

Transtorn per dèficit d'atenció (TDAH)

El trastorn per Dèficit d'Atenció amb Hiperactivitat és un trastorn d'origen neurobiològic (amb escassa cantitat de dopamina a les neurones) que es caracteritza per un desenvolupament inadequat d'atenció, hiperactivitat o excés de moviment i impulsivitat o dificultats en el control dels impulsosS’inicia en la infància, però pot continuar en l’adolescència i l’edat adulta.


Actualment, el TDAH és un dels trastorns psiquiàtrics més prevalents en pediatria. A nivell mundial, s’estima que entre el 3 i el 7% dels nens poden estar afectats. A Espanya, diferents estudis han avaluat la proporció de nens amb TDAH en diferents àrees geogràfiques, que varia entre el 4,57% i 10,81%. 
El TDAH s'ubica en la classificació dels trastorns mentals de l'APA (Associació Americana de Psiquiatria), en l'apartat de trastorns per dèficit d'atenció i comportament pertorbador. D'acord amb aquesta classificació s'estableixen 3 tipus dins el TDAH, segons la presentació del símptoma predominant:

  • Tipus amb predomini del dèficit d'atenció.
  • Tipus amb predomini de la impulsivitat-hiperactivitat.
  • Tipus combinat, on predominen tant símptomes de desatenció com d'impulsivitat-hiperactivitat.

En la classificació estadística internacional de malalties de l'OMS (organització mundial de la salut) , més utilitzada en l'àmbit europeu, el TDAH s'ubica en l'apartat de Trastorn hipercinètic, classificat en quatre categories bàsiques:

  • Trastorn de l'activitat i de l'atenció: subdividit en Trastorn de dèficit d'atenció i Síndrome de dèficit d'atenció amb hiperactivitat.
  • Trastorn hipercinètic disocial.
  • Altres trastorns hipercinètics.
  • Trastorn hipercinètic sense especificació.


Símptomes:

  • Tipus amb predomini del dèficit d'atenció: 
    • Tenen dificultats per mantenir l’atenció en tasques o en el desenvolupament d’activitats lúdiques.
    • Eviten comprometre en activitats que requereixen un esforç mental sostingut.
    • Poden tenir problemes per prioritzar les tasques, cometen errors per descuit en els deures escolars i altres activitats, ja que no presten prou atenció als detalls.
    • No semblen escoltar quan se’ls dirigeix ​​la paraula.
    • Es distreuen amb facilitat; solen deixar el que estan fent per atendre a sorolls o fets trivials.
    • Els costa seguir instruccions o ordres i no finalitzen les seves tasques.
    • Tenen dificultats per organitzar les seves tasques i activitats.
    • Són molt oblidadissos en les seves tasques quotidianes.
    • Canvien contínuament el focus d’atenció, sense arribar mai l’objectiu final.
    • Perden sovint els elements necessaris per a les seves tasques o activitats (llapis, quaderns, joguines, etc.).
  • Tipus de predomini de la impulsivitat-hiperactivitat:
    • No poden romandre asseguts en situacions que ho requereixen.
      Quan estan asseguts, canvien de postura amb freqüència i mouen els peus i les mans constantment.
    • Corren o salten excessivament en situacions inapropiades
    • Tenen dificultat per jugar o divertir-se en silenci o tranquil·lament.
    • Solen entorpir els assumptes dels altres, toquen coses que no deuen.
    • Parlen en excés.
    • Actuen abans de pensar.
    • Només veuen les conseqüències dels seus actes quan és massa tard i ja han dit o fet alguna cosa fora de lloc, però, no aprenen i tornen a reaccionar de manera irreflexiva.
    • Interrompen constantment converses i jocs.
    • Solen resistir-se a la disciplina.
    • Solen ser poc previsors i obliden planificar.
    • No distingeixen el perill, es solen trobat amb activitats perilloses.
    • Escassa tolerància a la frustració.
El diagnòstic del TDAH en nens i adolescents s’ha de fer mitjançant: 
  • Entrevistes clíniques als pares i al pacient.
  • Informació obtinguda de l’escola.
  • Revisió d’antecedents familiars i personals
  • Exploració física i psicopatològica del pacient.
Tractament:

El tractament és diferent per a cada malalt, tenint en compte la seva gravetat i la família. Normalment es coordinen alhora tractaments de tipus:
  • Farmacològic.
  • Psicològic.
  • Psicopedagògic.

L’objectiu d’aquests tractaments és el de millorar la qualitat de vida dels pacients mitjançant la disminució de símptomes i complicacions del TDAH. 
La medicació redueix els símptomes del TDAH i pot ajudar el nen a utilitzar la seva capacitat natural per concentrar-se, apartar les distraccions i pensar abans d’actuar. Això els fa més receptius a les instruccions i ajuda a millorar les relacions entre nens, pares, professors i companys. A més, potencia l’efecte d’intervencions psicològiques i psicopedagògiques. 


Per a més informació:
http://www.fundacionadana.org/ca/node/33
http://www.xtec.cat/~jcruz/recursos/c_atencio.htm
http://tdahcatalunya.org/que-es-el-tdah/

No hay comentarios:

Publicar un comentario